پنجره جدید سرمایه‌گذاری در فلزات اساسی با قرارداد آتی رویین

از اسفند سال گذشته، قراردادهای اختیار معامله صندوق بخشی صنایع سورنا (رویین) در سررسیدهای مختلف در دسترس سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. اکنون، در تحولی جدید، فرابورس ایران از ۲۸ مهرماه معاملات قراردادهای آتی واحدهای این صندوق را با سررسید اسفندماه آغاز کرده است.

به گزارش «صدای بورس»، صنعت فلزات اساسی همواره یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه ایران بوده است. شرکت‌های بزرگ معدنی و فلزی حاضر در بورس تهران، با توجه به ارزش بازار چشمگیر و حجم معاملات قابل توجه، نقشی کلیدی در هدایت جریان‌های مالی و سرمایه‌گذاری کشور ایفا می‌کنند. این جایگاه استراتژیک، لزوم توسعه ابزارهای مالی متنوع برای مدیریت بهینه سرمایه‌گذاری در این بخش را دوچندان می‌کند.

در همین راستا، از اسفند سال گذشته، قراردادهای اختیار معامله صندوق بخشی صنایع سورنا (رویین) در سررسیدهای مختلف از جمله آبان، دی، بهمن و اسفند در دسترس سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. این ابزار مالی نوین، امکان اتخاذ استراتژی‌های متنوع معاملاتی را برای فعالان بازار فراهم کرده و به مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک شایانی نموده است.

اکنون، در تحولی جدید، فرابورس ایران از ۲۸ مهرماه معاملات قراردادهای آتی واحدهای این صندوق را با سررسید اسفندماه آغاز کرده است. این اقدام نوآورانه، که برای نخستین بار در فرابورس ایران صورت می‌گیرد، نقطه عطفی در توسعه ابزارهای مالی پیشرفته در بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود.

عملکرد قابل توجه صندوق رویین در یک سال گذشته، با ثبت بازدهی ۳.۲۷ درصدی و انحراف معیار ۱.۲۲ درصد روزانه، نشان‌دهنده موفقیت این ابزار مالی در جذب و مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان بوده است. این عملکرد در مقایسه با بازدهی ۳.۲۹ درصدی صنعت فلزات اساسی و افت ۰.۵ درصدی شاخص کل بازار در همین دوره، حاکی از مدیریت مؤثر پرتفوی و انتخاب مناسب سهام است.

ترکیب قراردادهای آتی و اختیار معامله رویین، افق‌های جدیدی را پیش روی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌گشاید. این ابزارها علاوه بر تسهیل مدیریت ریسک، امکان بهره‌گیری از استراتژی‌های پیچیده معاملاتی مانند آربیتراژ، کاوردکال با قرارداد آتی، پوشش ریسک ترکیبی و... را فراهم می‌آورند. همچنین، وجود این ابزارها به افزایش نقدشوندگی بازار، کشف قیمت کارآمدتر و شفافیت بیشتر در معاملات کمک می‌کند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند توسعه بازار مشتقه در حوزه فلزات اساسی می‌تواند به عمق‌بخشی بیشتر به بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاران حرفه‌ای‌تر منجر شود. این امر به‌ویژه در شرایط فعلی که بازارهای موازی با نوسانات قابل توجهی مواجه هستند، می‌تواند به هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد در بخش فلزات و معادن کمک کند.

انتظار می‌رود با گسترش فرهنگ استفاده از ابزارهای مشتقه و آشنایی بیشتر فعالان بازار با مزایا و کاربردهای آنها، شاهد رشد حجم معاملات این ابزارها و در نتیجه، توسعه بیشتر بازار سرمایه کشور باشیم. این مسیر می‌تواند الگویی برای توسعه ابزارهای مشابه در سایر صنایع و بخش‌های بازار سرمایه باشد.

ساسان الله قلی، مدیرعامل سبدگردان سورنا در آیین اهدای لوح آغاز دوره معاملاتی قرارداد آتی روی واحدهای صندوق بخشی صنایع سورنا در فرابورس ایران با تأکید بر اینکه انتشار قرارداد آتی روی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی برای اولین‌بار است که در بازار سرمایه محقق شده، گفت: صندوق‌های بخشی به دلیل پیش‌بینی‌پذیر بودن، ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند.

وی با اشاره به اینکه افزوده شدن ابزارهای مشتقه همانند فیوچرز و آپشن روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی امکان کسب بازدهی مضاعف، پوشش ریسک و مدیریت ریسک را برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهد، ادامه داد: همچنین خاصیت اهرمی بودن این ابزارها باعث می‌شود فعالان این بازار با سرمایه کمتر بازدهی بیشتری کسب کنند.

الله قلی، راه‌اندازی این ابزار را رویکرد نوآورانه برای سرمایه‌گذاران دانست و تصریح کرد: از امروز در فرابورس قراردادهای آتی صندوق بخشی فلزات رویین راه‌اندازی شد.

مدیرعامل سبدگردان سورنا، با تأکید بر اینکه این قراردادها امکان ویژه‌ای است که برای اولین‌بار در بازار سرمایه روی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی ایجاد شده، گفت: سرمایه‌گذاران با افزایش دانش در این حوزه، از این ابزار برای مدیرت دارایی خود بهترین استفاده را کنند.

کد خبر 506297

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =